Vad Vi Lovar

På Espresso House är hållbarhet en integrerad del av varje beslut vi fattar som företag. Vårt löfte är att vi alltid kommer att vidta åtgärder idag för att säkra en bättre morgondag för våra gäster, vårt samhälle, våra medarbetare och vår planet.

Från Gröda Till Kopp

Vi vet att du bryr dig om hur kaffet du dricker odlas, bearbetas och anskaffas. Vi vet också att det inte finns någon universallösning för de utmaningar som kaffeodlande gårdar världen över står inför. Vi tror att det bästa sättet att stötta bönderna är att investera i dem. Förbättringar i en leverantörskedja sker inte över en natt – de kräver tid, engagemang och resurser.


Därför har vi inlett ett partnerskap med Enveritas, en oberoende ideell organisation, för att bedöma hållbarhetsfrågor i vår leverantörskedja.


Enveritas arbetar för att ge rosterier, bönder, konsumenter och andra intressenter en djupare förståelse för de största utmaningarna som dagens kaffeproducenter möter. Vår inköpare av grönt kaffe, Jonas Hult, besöker varje år ett antal av de gårdar vi köper kaffe från.


Läs vår senaste hållbarhetsrapport för att få veta mer.

Vi säkerställer att vi vet var och hur kaffet har odlats

Vårt Kaffe

Vi köper in majoriteten av vårt specialkaffe i världsklass från Syd- och Centralamerika.

Under 2024 köpte Espresso House Group kaffe från elva olika länder och serverade över 7,5 miljoner koppar specialklassat bryggkaffe till våra gäster.
För oss handlar kaffe inte bara om en perfekt bryggd kopp – det handlar minst lika mycket om våra kaffebönder, de människor som odlar och tar hand om kaffet.

LÄS MER
Vi köper majoriteten av vårt Specialty Coffee från Syd- och Centralamerika.

Djurens Välfärd

Ägg från frigående höns

Även om vi har gjort stora framsteg i att utöka vårt växtbaserade utbud, vet vi att vissa av våra mest uppskattade produkter fortfarande innehåller kött och fågel. Djurvälfärd är fortsatt en hög prioritet i vår leverantörskedja. Vi har åtagit oss att endast köpa hela ägg och äggingredienser från burfria höns och har satt som mål att nå 100 % burfritt inköp senast 2025.

Vi är stolta över att kunna meddela att vi redan i slutet av 2022 använde enbart hela ägg från burfria miljöer. Denna milstolpe är ett bevis på vårt engagemang för etiska metoder och höga standarder för djurvälfärd i hela vår leverantörskedja.

European Chicken Commitment

Som en del av vår ambition att erbjuda våra gäster en god matupplevelse har vi beslutat att ansluta oss till European Chicken Commitment senast 2026. Detta gäller allt kycklingkött vi serverar. Dessutom kommer minst 20 % av all kyckling vi serverar år 2026 att komma från utomhusuppfödda fåglar. European Chicken Commitment (ECC).

Vi ökar utbudet av växtbaserade produkter på hela vår meny.

Intresserad av att läsa mer?

Intresserad av att läsa mer?

Under 2024 har vi tagit betydande steg mot en grönare och mer ansvarsfull framtid för våra medarbetare, gäster och planeten. Detta inkluderar:

  • Utökning av vår växtbaserade meny: 53% av menyn var växtbaserad eller kunde anpassas till växtbaserat under 2024, vilket överträffade vårt mål och minskade utsläppen från jordbruket.
  • Övergång till förnybar energi: Vi har övergått till förnybar energi,utökat solenergi vid bageriet och drivit rosteriet på biogas och vattenkraft.
  • Dubbel väsentlighetsanalys: Identifierat centrala ESG-frågor för att vägleda vårt hållbarhetsarbete och anpassa oss till CSRD- och ESRS-rapportering.
  • Minskning av matsvinn: Under 2024 har vi räddat 663 ton CO₂e genom att sälja 304,885räddade måltider.
  • Utvärdering av leverantörers hållbarhet: Vi har med hjälp av vårt samarbete med Enveritas kunnat göra bedömningar av hållbarhetsprestandan i vår kaffekedja.